Vanuit Soulful Rebels helpen wij verschillende organisaties om te bouwen aan een sterkere organisatiecultuur, medewerkersvertrouwen, klantvertrouwen en merkintegriteit. Hiervoor is het nodig om ze écht te begrijpen en als onderdeel van dit proces starten we dan ook bijna altijd met het (her)definiëren en begrijpen van de kernwaarden die belangrijk voor hen zijn.
Vaak liggen er al een aantal van deze kernwaarden op de plank. Waarden die we vaak tegenkomen zijn integriteit, innovatie, transparantie, eerlijkheid en resultaatgerichtheid. Eigenschappen die voor veel organisaties algemeen wenselijk zijn. Als we op deze waarden doorvragen komen we vaak tot de volgende conclusies:
- De kernwaarden zijn jaren geleden, en vaak ook door een ex-directeur, opgeschreven. Vanaf dat moment tot nu heeft de organisatie zich echter flink ontwikkeld. Er zijn nieuwe medewerkers in dienst gekomen, een deel van de oude garde heeft de organisatie verlaten, de organisatie heeft leiders op nieuwe posities en bedient nieuwe, en vaak andere, markten en klanten. De organisatie heeft zich ontwikkeld.
- De kernwaarden zijn niet geladen met concreet gedrag en blijven hiermee lege container begrippen. Wat er specifiek onder een kernwaarde wordt verstaan is intern niet helder, laat staan dat klanten dit snappen. Het is onduidelijk wat er nu écht van de mensen in de organisatie wordt verwacht. Of wat klanten hiervan kunnen verwachten. Dat terwijl de kernwaarden wel lekker worden gepromoot op de website.
- Eigen medewerkers van de organisatie herkennen zich niet in de kernwaarden en zij zijn ook niet betrokken geweest in het proces om te komen tot kernwaarden.
Kernwaarden zijn het interne kompas van een organisatie. Ze moeten medewerkers helpen om beslissingen te nemen en zijn richtinggevend voor de manier waarop medewerkers onderling en met klanten omgaan. Het is een fijne bijkomstigheid als de kernwaarden inspirerend en onderscheidend geformuleerd zijn. Maar alleen als dit ook echt past bij de identiteit van de organisatie en niet gedaan wordt vanuit een imago of PR perspectief.
Elke dag je kernwaarden tot leven brengen, dat is de uitdaging waar veel organisaties voor staan
Hoe dragen kernwaarden nu bij aan het bouwen aan een sterkere organisatiecultuur, medewerkersvertrouwen, klantvertrouwen en merkintegriteit?
Door ze niet alleen in een hip lettertype op je muur te kalken, maar door de kernwaarden tot leven te brengen in je organisatie. Iedere dag opnieuw! Onze ervaring is dat dit in de praktijk best lastig blijkt te zijn.
Het gaat hierbij om meer dan de borging van kernwaarden en gewenst gedrag in HR processen en tools zoals functie- en/of competentieprofielen, het werving- en selectieproces, de onboarding van nieuwe medewerkers en het beoordelingsproces. Ook belangrijk, maar juist het dagelijks werken met kernwaarden en ze in het hoofd en hart krijgen van alle medewerkers is de uitdaging.
Met een paar praktische tips kun je een start maken om kernwaarden beter tot leven te brengen binnen de organisatie:
- Onderzoek op regelmatige basis (bijvoorbeeld 1 x per 3 maanden) middels een korte survey hoe medewerkers vinden dat hun collega’s en zijzelf gedrag vertonen in lijn met de kernwaarden
- Organiseer ‘Jij-bent-het-merk’ sessies: laat medewerkers zelf nadenken met welk gedrag ze moeten starten, stoppen en welk gedrag ze willen vasthouden om een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de organisatiecultuur en de kernwaarden. Hoe kunnen ze dagelijks het merk leven en positieve ervaringen voor elkaar en klanten realiseren?
- Maak formele en informele leiders tot kernwaarde-ambassadeurs
Where the magic happens! 60-waarde(n)volle seconden
De tip der tips werd echter door een van onze klanten zelf uitgevonden en bleek heel doeltreffend. Vraag elke teammanager, elk team, om in elke teammeeting één minuut aandacht aan kernwaarden te besteden. Deel in deze minuut een echt verhaal over hoe een van de kernwaarden tot leven is gebracht, vraag je teamleden aandacht te geven aan een specifieke gedraging deze week of deel feedback die je van klanten hebt ontvangen over positief vertoond gedrag.
Het zijn maar 60 seconden, maar wel seconden die impact zullen hebben. Medewerkers zullen sneller en makkelijker gedrag gaan herkennen wat de kernwaarden ondersteunt. En nog belangrijker, ze zullen dit gedrag ook sneller zelf vertonen en hiermee de kernwaarden beter tot leven brengen.
Leave a Comment