Loading...

Hoe Protime haar cultuur voor het merk laat werken

Home / Algemeen / Hoe Protime haar cultuur voor het merk laat werken

Quirijn, Marketeer & Project Manager Culture bij Protime kreeg hem op z’n bureau! Een in
verf gedoopte kwast van Soulful Rebels met de vraag om een inspiratiegesprek . 
En Quirijn pakte de kwast op!

Protime’s cultuur kwam tijdens het Great-Place-To-Work (GPTW) onderzoek zo goed uit de verf dat ze  zowel in België (positie 4 Best Workplaces minder dan 500 medewerkers) als in Nederland (positie 2 Best Small & Young Workplaces) op de lijst van Beste Werkgevers staan. Soulful Rebels is razend benieuwd wat Protime zo uniek maakt. En hoe ze hun
cultuur inzetten bij de externe positionering.

En zo zaten we afgelopen week tegenover elkaar. In een koningsblauw pak vertelt Quirijn met een brede grijns over zijn grote voorliefde voor België (en Gent in het bijzonder). De culturele verschillen tussen België en Nederland vindt hij fascinerend. Daarom past zijn rol binnen Protime hem dan ook perfect. Hij treedt regelmatig op als ‘mediator’ tussen de landenorganisaties.

De positieve uitslagen van de GPTW-onderzoeken hebben ze goed gevierd met de bijna 200
Protimers. Met een ontbijt op kantoor en een groot feest in België waar iedereen met DJ-ambities achter de draaitafels stond, er een silent disco was en er flink werd meegedaan met karaoke. Voor Quirijn is Protime een GPTW omdat er heel veel inspirerende mensen werken, er veel tijd wordt besteed aan persoonlijke ontwikkeling en mensen heel benaderbaar zijn vanwege de platte organisatiestructuur.
De organisatie groeit elk jaar hard. Cultuurbewaking is dan ook een uitdaging, net als bij veel andere snelgroeiende organisaties. Hoe Protime hiermee omgaat? Quirijn vertelt ons dat Protime steengoed is in het aannemen van de juiste mensen. Houding, mentaliteit en culturele fit worden boven harde skills en kennis gesteld. ‘Emotionele recruitment’ zoals Quirijn dit zelf noemt. ‘We gaan uit van onze eigen kracht’. 

Hoe laat Protime cultuur voor haar merk werken?

We hebben ons voorwerk gedaan. Brutaal geven we aan dat de toffe cultuur, het enthousiasme en de bevlogenheid van Quirijn niet terug te vinden zijn in de marketinguitingen die we hebben gezien. We zijn dan ook nieuwsgierig hoe Protime de mooie binnenkant van hun organisatie gaat inzetten voor het merk. Hoe koppelen ze identiteit aan imago? Ofwel hoe bewaken ze de merkintegriteit?

We vallen met onze neus in de boter. Morgen presenteert Quirijn de nieuwe huisstijl aan alle Protimers. De missie en visie zijn intact gebleven, maar er zijn wel nieuwe kernwaarden. Ook is er gekozen voor een nieuw communicatieconcept welke beter aansluit bij de merkidentiteit van Protime. Dit wordt vervolgens verder uitgerold en middels verschillende teambuildingsessies worden de kernwaarden verder geborgd in de organisatie.

Protime 360˚

‘Hoe gaan jullie de eerste positie veroveren?’ vragen we Quirijn. Hij vertelt ons dat ze met Protime 360° iets unieks in handen hebben. Dit product is vanuit Protime’s eigen behoefte ontwikkeld en geeft iedere Protimer inzicht in hoe hij of zij bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie. Ook worden bedrijfsdoelstellingen gekoppeld aan de coachings- en opleidingsplannen van alle medewerkers. Zo kunnen alle Protimers nog beter samenwerken, los van hiërarchie, en dragen ze elke dag bij aan het zijn en blijven van een GPTW.

Protime België kreeg dit jaar dan ook de speciale Employee Involvement prijs van GPTW, vanwege de hoge betrokkenheid van de medewerkers bij de bedrijfsstrategie.

Verder meet Protime op dagelijkse basis de tevredenheid van hun medewerkers door ze elke dag twee vragen te stellen die gekoppeld zijn aan hun kernwaarden.

Quirijn, bedankt voor je openheid en succes met de implementatie van het nieuwe marketingconcept!

Een aantal take aways:

–  Vier je successen, groot of klein!

–  Emotionele recruitment is een nieuwe term voor ons. Wel zien we dat meer bedrijven die bekend staan om goed werkgeverschap deze vorm van recruitment toepassen

–  Het is belangrijk om een huisstijl, concept en corporate story te ontwikkelen die niet alleen aansluiten bij je eigen merkidentiteit maar ook aansluiten bij je gewenste imago en de belevingswereld van je klanten

–  Protime meet medewerkerstevredenheid op dagelijkse basis met de applicatie Pulse van SD Worx. Dit geeft op teamniveau direct aanknopingspunten om dit verder te verbeteren!

–  Pel je missie en visie af naar jaardoelstellingen en kwartaaldoelstellingen en zorg dat elke medewerker snapt en weet hoe hij of zij daar in het dagelijks werk een bijdrage aan levert

–  Zorg dat kernwaarden beklijven. Met een paar loze kreten ben je er niet. Vertaal ze door naar gedrag en naar de way of working van je organisatie.

 

Comments(0)

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.