Loading...

21 GRAM

HÉT MODEL VOOR MERKINTEGRITEIT
Home / 21 GRAM

21 GRAM. DE MYTHE

21 gram, het gewicht van de ziel. Aldus een mythe die nog steeds levend is in populaire media. Het is het verhaal van de rebelse dokter Duncan MacDougall. In 1907 voerde deze Amerikaanse arts een medisch experiment uit. Hij woog stervende patiënten in levende toestand en na hun dood. Wat bleek? De ziel is meetbaar en weegt 21 gram.

Hoewel het niet wetenschappelijk onderbouwd is, geloven ook wij dat de ziel gewicht heeft. Niet perse in grammen, onsjes of ponden, maar in impact. Organisaties met een ziel hebben meer veerkracht, groter onderling vertrouwen en zijn langer levensvatbaar. Ze wekken hun eigen energie op om medewerkers te motiveren, te betrekken en te inspireren. Hiermee trekken ze klanten aan en werken op een manier die echt bij ze past. Dit is het uitgangspunt van onze filosofie en aanpak.

21 GRAM. HÉT MODEL VOOR MERKINTEGRITEIT

Soulful Rebels werkt met het 21 GRAM model. Er zijn 4 cirkels met 21 “drivers” waarmee een organisatie kan werken aan haar merkintegriteit.

De kern van ons model is de ziel van de organisatie. Klinkt zweverig en ongrijpbaar, maar we helpen je om deze merkessentie concreet te maken. Zodat je vanuit een helder kader mensen verbindt, inspireert en richting en vertrouwen geeft.

Vertrouwen van je medewerkers leidt tot energie, een vibe die automatisch klanten aantrekt. Daar is geen concurrent tegen opgewassen! En dit zul je terugzien in je cijfers en resultaten, it matters! Lees meer over de 21 drivers. 21 GRAM. THAT’S ALL.

The Founders Soul: je unieke identiteit en merkessentie, ook wel je organisatieziel genoemd, bestaat uit een viertal drivers: Mission, Vision, Values en Act. Wat zijn jouw missie, visie en kernwaarden? Hoe geef jij hier gewicht aan?

Employee Trust & Customer Trust: hoe medewerkers en klanten tegen je organisatie aan kijken en hoeveel vertrouwen zij hebben wordt gedreven door een 6-tal zaken: Verwelkomen, Communiceren, Waarderen, Zorgen, Inspireren en Delen. Door hierin gedrag te tonen dat in lijn is met wie je zegt dat je bent versterk je het fundament van je organisatie: vertrouwen van zowel je eigen mensen als je klanten in jouw organisatie.

Way of working: door je strategie, processen, leiderschap, tools en systemen zo in te richten dat je met je merk en organisatie bewust bouwt aan medewerkers- en klantvertrouwen creëer je een integer merk. Dit heeft impact op de bottom line van iedere organisatie.

Mission

Waar sta je voor als organisatie? Wat is jullie innerlijke motivatie en drijfveer?

Vision

Waarvoor gaan jullie als organisatie? Wat is jullie toekomstdroom? En nu echt concreet…

Act

Hoe leven jullie je missie, visie en kernwaarden na? Welke acties en gedragingen horen hierbij?

Values

Wat is essentieel en kenmerkt hoe jullie met elkaar en met jullie klanten omgaan?

Welcome

Hoe verwelkom je nieuwe medewerkers? Is er een onboarding strategie? Voelen bestaande medewerkers zich thuis?

CARE

Hoe zorg je voor je medewerkers?

Communicate

Hoe wordt er informatie gedeeld, feedback gegeven, geluisterd en gesproken in de organisatie (met elkaar en over elkaar)?

Inspire

Hoe houd je je mensen enthousiast? Hoe bind en boei je ze iedere dag opnieuw?

Appreciate

Hoe bedank en waardeer je je medewerkers? Worden behaalde successen met elkaar gevierd? Hoe wordt er omgegaan met fouten?

Share

Wat is de maatschappelijke bijdrage van je organisatie?

Welcome

Voelen klanten zich echt welkom? Voelt de klant zich echt klant?

Care

Behandel je klanten met respect? Doe je wat je belooft?

Communicate

Weten klanten bij wie ze moeten zijn voor wat? Zijn wederzijdse verwachtingen helder? Wordt er over en weer feedback gegeven?

Inspire

Zijn klanten trots om klant van jouw organisatie te zijn? Vinden klanten je inspirerend?

Appreciate

Worden klant serieus genomen? Worden klanten erkend voor hun bijdrage aan de groei en ontwikkeling van de organisatie?

Share

Vier je successen samen met je klanten?

Navigate

Weet je waar je naar toe wilt? En wat je daarvoor nodig hebt? Hoe ziet je agenda eruit, op korte en langere termijn?

Flow

Welke processen zijn belangrijk? Zijn ze op de juiste manier ingericht en geïmplementeerd?

Lead

Hoe wordt er geleid in de organisatie? Wat verwacht de organisatie van haar leiders?

Support

Welke systemen en tools ondersteunen je processen en mensen?

Connect

Hoe wordt er samengewerkt binnen en tussen afdelingen? En met klanten?

Vertrouwen is een valuta

Het is geen verrassing toch dat organisaties die het bouwen aan en vergroten van vertrouwen als prioriteit zien betere bottom line resultaten laten zien.

Organisaties die bouwen aan vertrouwen zullen doorgaans….
16% hogere winstmarge maken
19% productiever zijn
69% meer retentie van medewerkers genieten
70% meer werkplezier hebben
22% innovatiever zijn

Daarmee is vertrouwen een valuta. En de business case snel rond toch?