Loading...

Kernwaarden: écht wel zo vanzelfsprekend?

Home / Kernwaarden / Kernwaarden: écht wel zo vanzelfsprekend?

“Ze weten toch wel wat we bedoelen”, dat is vaak een eerste reactie of gedachte die bij oprichters, directeuren en/of eigenaren van organisaties naar boven komt als het gesprek gaat over de kernwaarden van de desbetreffende organisatie. Gevolgd door: “Wij zijn lekker praktisch en laagdrempelig, zonde om daar tijd aan te besteden.” Er wordt uitgegaan van een vanzelfsprekendheid; dat wat ik belangrijk vind, vindt een ander vast ook belangrijk, immers dat is toch logisch. Tot dat er iets gebeurt waar de organisatie van op de kop staat of een organisatie minder positief in het nieuws komt door een verhaal van een (ex-)medewerker of een (ex-)klant…

Dan komt de vraag naar boven   of de vanzelfsprekendheid inderdaad wel zo vanzelfsprekend was…

De kracht van kernwaarden is dat ze als een ethisch kompas (het dragende principe) kunnen fungeren en op deze manier een duidelijk kader zijn voor het gedrag dat je in je organisatie wilt zien; de manier waarop er wordt gecommuniceerd (onderling en met klanten), wordt samengewerkt, er leiding wordt gegeven, beslissingen worden genomen, er wordt onderhandeld en deals worden gesloten. In iedere organisatie zijn kernwaarden impliciet aanwezig, maar door deze kernwaarden expliciet te maken zullen ze eerder leiden tot het gewenste gedrag.

Kernwaarden en dé leidende verhalen van je organisatie

Kernwaarden haal je niet alleen naar boven met verhalen, hier hebben we al eerder over geschreven, maar veranker je ook in je organisatie met het vertellen van deze verhalen.

Kernwaarden worden gesymboliseerd door deze leidende verhalen. Een leidend verhaal voldoet aan een drietal componenten:

  • Ethos – de hoofdpersoon in het verhaal is iemand die centraal staat, of heeft gestaan, in het bedrijf
  • Pathos – het verhaal spreekt je gevoel aan, het raakt je
  • Logos – het verhaal is helder omdat het ‘klein’ is en staat voor het ‘grotere’ verhaal

Vorige week bezocht Soulful Rebels het BDO familiebedrijvencongres 2017. Het thema was ‘nieuwe perspectieven op (familie)waarden’. Achtergrond van dit congres was een onderzoek van Rabobank, BDO en Erasmus Center for Family Business. Hieruit blijkt dat familiebedrijven met sterke waarden beter presteren en dat het dus zinvol is om waarden duidelijk uit te dragen.

De perspectieven die gepresenteerd werden waren voor ons, Soulful Rebels, niet zo vernieuwend, maar uit de zaal kwamen veel geluiden van aanwezige eigenaren en opvolgers van familiebedrijven dat zij inderdaad meer zouden willen doen met hun kernwaarden.

Tijdens het congres werd het belang van kernwaarden als referentiekader voor zowel familiebedrijven als andere organisaties door verschillende sprekers (en (ervarings)deskundigen) op een aantrekkelijke manier benadrukt.

En wat maakte dit aantrekkelijk?

Juist ja; de verhalen die verteld werden. Verhalen die raken omdat ze herkenbaar zijn, een emotie oproepen en symbool staan voor wie je bent als organisatie. Wat zijn de leidende verhalen van jouw organisatie?

 

Comments(0)

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.