Loading...

Soulful Rebels in de media!

Home / Algemeen / Soulful Rebels in de media!

black

Consultancy.nl publicatie 12 mei 2016

Lenneke Persons en Susanne Mensink starten Soulful Rebels

Ons land is een nieuw adviesbureau rijker: Soulful Rebels. Twee voormalige Atos Consulting professionals, Lenneke Persons en Susanne Mensink, richten zich met hun nieuwe bureau op het terugbrengen van authenticiteit, rebelsheid en energie bij organisaties, die zij onder meer als coach, projectmanager of op interim basis bijstaan. Consultancy.nl nam de startup onder de loep en sprak met de oprichters onder meer over hun dienstverlening, onderscheidend vermogen en ambities.

Soulful Rebels oprichters Lenneke Persons en Susanne Mensink leerden elkaar tien jaar geleden kennen toen zij allebei als adviseur werkten voor Atos Consulting, de adviespraktijk van Atos, met wereldwijd circa 93.000 werknemers in 70+ landen een van de grootste ICT dienstverleners ter wereld. Al tijdens hun eerste werkzame jaren bij Atos Consulting deelden de twee professionals met elkaar een droom om een eigen onderneming op te zetten. “We wilden vanuit onze eigen persoonlijkheid en met een eigen filosofie impact hebben op organisaties, hun medewerkers en klanten”, blikken Persons en Mensink terug.

Lenneke Persons werkte zo’n vier jaar voor Atos Consulting en hield zich in eerste instantie bezig met projecten gericht op procesoptimalisatie vanuit een financieel perspectief en voegde later HR & change management expertise aan haar skillset toe. En juist op dat vlak ligt haar passie: “Het zijn immers mensen die het succes van iedere organisatie en project bepalen”, vertelt Persons. In lijn met haar affiniteit met HR besloot ze in 2010 aan de slag te gaan bij Great Place to Work (GPTW)*, toen nog een startende organisatie. Ze deed onderzoek bij bedrijven naar medewerkersvertrouwen en de cultuur van organisaties en adviseerde bedrijven hoe van het bedrijf een Great Workplace te maken. Vervolgens werkte Persons als senior consultant en trainer bij InContext Consultancy Group en deed ervaring op met het ontwikkelen van leiderschapsprogramma’s, verandermanagement en cultuurontwikkeling. Gedurende haar loopbaan lag de focus vooral op de interne organisatie, HR en cultuur.

Susanne Mensink werkte bij Atos Consulting als adviseur voor verschillende organisaties waar zij zich met name bezig hield met de optimalisatie van verkoopprocessen, klantgericht werken en branding. In 2010 ging Mensink aan de slag als Marketing Manager voor Van Berge Henegouwen (VBH), een system integrator binnen de luxe jachten business. Zij groeide door tot Commercieel Directeur, bouwde een commercieel team op bestaande uit tien personen en droeg de eindverantwoordelijkheid voor sales en marketing. In vijf jaar tijd groeide de organisatie van 40 naar 160 personen en maakte ook de omzet een flinke groei door. Binnen VBH maakte Mensink deel uit van het Management Team. Gedurende haar loopbaan lag haar focus vooral op vraagstukken op het gebied van customer management; sales, marketing en service.

Enige tijd geleden kwam de eerdere droom van het starten van een eigen adviesorganisatie opnieuw tot leven. Persons en Mensink deelden hun ervaringen van de afgelopen jaren met elkaar en kwamen tot de conclusie dat ze een gezamenlijke visie hadden op organisatieontwikkeling. “We voelden dat we een waardevol concept in handen hadden en besloten om samen de sprong in het diepe te wagen”, aldus de twee professionals, die besloten per 1 april hun eigen adviesbureau Soulful Rebels te starten. Reden voor Consultancy.nl om de twee oprichters enkele vragen te stellen over onder meer de naamkeuze, dienstverlening, werkwijze, onderscheidend vermogen en hun ambities voor de komende jaren.

Soulful Rebels, een naam die nieuwsgierig maakt, leg eens uit?
Persons licht toe: “Veel bedrijven beginnen klein, met een tof idee en een flinke dosis rebelsheid en energie. Als een echte rebel. Door de snelle groei raken ze vaak gevangen in hun eigen procedures, systemen en processen die die snelle groei zouden moeten faciliteren. De geest is uit de fles, de ziel aan de groei-duivel verkocht en het vertrouwen van medewerkers en klanten tot onder het nulpunt gedaald. Voor deze organisaties is het tijd voor balans: het terugbrengen van de organisatieziel, rebelsheid en energie.” Mensink vult aan: “We willen van elke organisatie een Soulful Rebel maken: authentieke organisaties die hun rebelsheid behouden, hun ziel niet aan de groei-duivel verkopen en mensen zien als de katalysator voor duurzame groei.”

Hebben organisaties dan te weinig oog voor hun mensen en klanten?
Mensink: “We zien te vaak dat (te) snelgroeiende organisaties alleen maar bezig zijn met een focus op omzet en resultaten en een merkbelofte bij klanten neerleggen die hun interne organisatie niet waar gaat maken. Er komen vaak in korte tijd veel nieuwe (vaak schaarse) resources binnen waarbij onvoldoende tijd genomen wordt om de nieuwe medewerkers te onboarden, ze bekend te maken met de merkessentie en ze te laten snappen hoe zij daaraan hun bijdrage kunnen leveren.” Persons vult aan: “We zien ook vaak dat deze bedrijven zo gericht zijn op hun cijfers en het nog efficiënter maken van processen dat ze geen flauw benul meer hebben hoe het gesteld is met het vertrouwen van hun medewerkers en klanten in de organisatie. Dat waar het echt omgaat zijn ze uit het oog verloren.”

Hoe maken jullie van deze organisaties weer Soulful Rebels?
Mensink vertelt: “Dit doen we door de organisatieziel weer gewicht te geven, te bouwen aan medewerkers- en klantvertrouwen en de merkessentie te verankeren in de manier van werken. Dit brengt een vibe teweeg die automatisch klanten aantrekt. Wij geloven erin dat als je op een authentieke manier business doet, er geen concurrentie is!”

De twee oprichtsters leggen uit hoe ze die filosofie hebben vormgegeven in een eigen model, het ’21 GRAM’ model: “Ons 21 GRAM model bestaat uit 4 cirkels met 21 drivers waar een organisatie aan kan sleutelen om meer impact te hebben; op mensen en op resultaten. De kern van ons model is de ziel van de organisatie. Dat klinkt misschien wat zweverig, maar wij helpen organisaties om het concreet te maken zodat het mensen inspireert en vertrouwen geeft. Dit medewerkersvertrouwen is essentieel voor het bouwen van klantvertrouwen. En dat zul je terugzien in de bedrijfsresultaten. Dat blijkt ook uit diverse onderzoeken. Wij zien vertrouwen echt als een valuta. Bedrijven die het bouwen aan vertrouwen als een prioriteit zien zijn productiever, winstgevender en bovendien leuker om voor te werken”.

Welke diensten bieden jullie opdrachtgevers dan concreet? En wat voor organisaties vallen binnen jullie doelgroep?
Mensink: “Afhankelijk van de klantvraag bieden wij een gefaseerde aanpak gebaseerd op het 21 GRAM model. Die aanpak kent een aantal tracks die samengesteld zijn uit verschillende soorten interventies (workshops, trainingen, actiesessies, intensieve begeleiding op een specifiek onderwerp) met concreet te behalen resultaten. Klanten kunnen zelf invloed hebben op de inhoud van de tracks en kunnen ook per track afnemen.” Persons vult aan: “Daarnaast helpen wij klanten ook als coach, projectmanager of op interimbasis met vraagstukken die gerelateerd zijn aan organisatieontwikkeling, positionering, interne en externe branding, cultuur, HR, sales, marketing, verandermanagement en bepaling van missie, visie en strategie.”

Soulful Rebels richt zich voornamelijk op kortlopende en betaalbare trajecten. “Met onze opdrachtgevers, met name MKB organisaties, spreken we een tarief af per track. Zo weet de opdrachtgever ook waar hij aan toe is. We verwachten ook niet meteen commitment voor de hele aanpak. Zo kunnen we samen stap voor stap bekijken wat er echt nodig is”, legt Persons uit. Over de specifieke doelgroep van het bureau zegt Mensink: “Binnen het MKB richten we ons voornamelijk op snelgroeiende bedrijven en energieloze briljanten. De sector waarin zo’n bedrijf opereert is ons in principe om het even. Wel worden we enthousiast van echte game changers, vol passie en met een flinke dosis positiviteit. Ondernemers die lef hebben en zich kwetsbaar op durven te stellen.”

Wat maakt jullie anders dan jullie concurrenten? Waar ligt jullie onderscheidend vermogen?
“Eerlijk gezegd zijn we op dit moment helemaal niet bezig met concurrentie”, zegt Persons. “We weten wel dat er een volle markt is, maar we geloven heel sterk in onze eigen propositie. Onze kracht zit in onze combinatie en ervaring, en die is onvervangbaar. We zien veel branding bureaus en veel HR bureaus, maar juist onze complementaire expertise en filosofie maakt ons uniek. Wat we uit gesprekken met klanten terug horen is dat ze de energie echt voelen die wij brengen en het gaaf vinden hoe wij een verbinding maken tussen HR & Marketing; ofwel klantvertrouwen vergroten door aan medewerkersvertrouwen te bouwen. En dat heeft direct impact op de bottom line.”

Mensink voegt toe: ”Wat we belangrijk vinden is dat we de taal spreken van de ondernemer, maar ook van de werknemer en de eindklant. En dat we blijvend impact hebben. Wij geloven ook niet in advies alleen, maar creëren die blijvende impact door onze opdrachtgevers het zelf te laten doen. Niet lullen maar poetsen. Elke medewerker van een organisatie kan in onze aanpak een eigen positieve bijdrage leveren. En wij blijven totdat het echt werkt”.

Tot slot, jullie zijn een nieuwe speler in de markt, hebben jullie al opdrachtgevers? En waar liggen jullie ambities?
Persons: “2016 wordt een jaar van verkennen, onderzoeken en ontwikkelen. De eerste opdracht is al binnen, dus daar zijn we volop mee aan de slag! En er zitten een aantal andere interessante opdrachten in de pijplijn! We streven ernaar om dit jaar alle interventies uit onze aanpak uitgevoerd te hebben en bij een aantal organisaties echt weer de energie en rebelsheid teruggebracht te hebben. Op een manier dat het duurzame groei realiseert en impact heeft! Zo’n impact dat het enthousiasme van de opdrachtgevers aanstekelijk werkt op andere mogelijke klanten.”

Mensink besluit: “Over een jaar of vijf hopen we met dezelfde energie, drive en passie van nog meer MKB organisaties Soulful Rebels te maken. Omdat we onze aanpak voor iedere organisatie toegankelijk willen maken zien we onszelf in 2019 als een succesvolle organisatie, zelf ook duurzaam gegroeid, en bestaande uit gepassioneerde personen die zich elke dag inzetten om bij te dragen aan onze missie!”

* Great Place To Work ondersteunt organisaties bij de ontwikkeling en verbetering van Goed Werkgeverschap en het erkennen van Beste Werkgevers.

 

Comments(0)

Leave a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.